För denna lek ska bli kul krävs att deltagarna är ganska många, minst 15-20 stycken behöver ni vara. Ni behöver också ha en ljudanläggning och bra musik för att rusa runt till.
Dra streck i gruset, lägg ut ärtpåsar, måla linjer med gatkritor, lägg ut rep eller liknande för att markera respektive lags "bo". Ett bo för hajarna ska vara i mitten och de andra fyra ska vara runtomkring hajboet, t.ex i varsitt hörn av en en gympasal eller stor lokal.
I detta exempel har vi de fyra lagen Delfinerna, Planktonen, Sjölejonen och Guldfiskarna och Hajarna i mitten.
Utse en person till att vara haj och dela sedan upp resten av gruppen i fyra lika stora grupper.
Grupperna ska sedan välja (eller få) ett lagnamn på temat "simmar i vattnet". Varje lag meddelar lekledaren (en vuxen) vilken namn de valt och går och tar plats i ett bo.
Förslag på lagnamn
Den som utsetts till haj ställer sig också i sitt bo.
Den vuxen som leder leder leken ropar nu antingen något av lagnamnen, t.ex "Delfiner!" eller ordet "fisksoppa!" och sätter igång musiken. Så fort musiken är igång ska alla ur det laget ut ur sitt bo och springa runt. Är det "fisksoppa" ska alla ut ur sina bon.
Lekledaren stoppar plötsligt musiken och hajarna får nu omma ut ur sitt bo för att försöka kulla så många av simmarna innan de tar sig tillbaka till sina bon.
De som blev kullade blir nu nya hajar medan de som klarade sig tillbaka till sina bon är klara för en omgång till. Leken börjar igen genom att alla (utom de nyblivna hajarna) är tillbaka till sina bon, lekledaren ropar ut lagnamn/"fisksoppa" och startar musiken. När musiken återigen stoppas kommer hajarna ut och kan kulla fler simmare som vid nästa omång är hajar.
Fortsätt tills...
Den simmare som är kvar allra sist när alla andra blivit hajar har vunnit och får vara haj i nästa omgång.